Nån som har en handbok?

Det råder allmän förvirring i min lilla skalle. Jag skulle vilja ha en handbok över hur människor fungerar. Även om jag nu läser till beteendevetare så har jag inte den blekaste aning alla gånger om vad som rör sig i folks hjärnor. I vissa fall skulle jag vilja veta, det vore väldigt intressant för då vet man hur man ska förbehålla sig till dessa människor.
Det skulle finnas nån form av manual som man kunde kika i eller ett facit där alla svaren står.
Jag vet att alla funkar olika, tänker olika och har olika värderingar, men är det inte så att nån stans inom oss är vi ändå lika på nått sätt? Hmmmmm!
:0)

Kommentarer
Postat av: Kickan

Vi födds mer eller mindre lika. Somliga har avikelser som ger beteenden som inte majoritenen har vilket benämns med olika former av diagnoser. Men majoritenen är lika från födseln men sen är det både miljön och arvet som påverkar hur vi blir. Det är där som skillnaderna visas och det är där vi kan "hjälpa till" att "normalisera" beteedet om VI vill och om DE vill. Men vad är normalt och vad är socialt acceptabelt? Vilka värderingar är rätt och vilken moral och etik är normal? det beror på omgivningen men även på vad vi har med oss i vår ryggsäck ifråga om arv och miljö. Du lär nog inte hitta någon handbok i ämnet men du kan ju skriva en! :)

2008-11-13 @ 11:55:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0